Według internautów, aż 86% internetowych komentarzy, nacechowanych jest negatywnymi emocjami, wśród których najczęściej wymieniane to: złość, gniew i krytyczne opinie. Jak wynika z analizy społeczności przeprowadzonej na zlecenie UPC wśród ponad 50 tysięcy blogów, 6 tysięcy forów i ponad 5 tysięcy serwisów regionalnych, negatywne emocje występują w niemal wszystkich kanałach komunikacyjnych - w mediach społecznościowych, na forach i pod wybranymi największymi polskimi portalami internetowymi[1]. Odpowiedzią na wyniki badania jest akcja „Pozytywni w sieci”. Jako inicjator akcji, UPC, dostawca najszybszego Internetu w kraju, chce przyczynić się do tworzenia wartościowej, pozytywnej przestrzeni do dyskusji w sieci. Kampania stanowi kontynuację starań operatora o budowanie wysokich standardów, zarówno w obszarze dostępu do Internetu, jak i odpowiedzialnego korzystania z jego zasobów.
51% z nas deklaruje szacunek i otwartość w kontaktach z innymi użytkownikami. Tymczasem, jak wynika z przeprowadzonych badań[2], deklaracje często mijają się z tym, co odnajdujemy w sieci. W przestrzeni internetowej istnieją obszary i tematy narażone na występowanie negatywnych treści bardziej niż pozostałe. Zaliczają się do nich: serwisy poświęcone opiniom produktowym (38,5%), fora (33,8%) oraz przestrzenie, gdzie dyskusje dotyczą osobistych, codziennych tematów, dotykających każdego z nas. Zdecydowanie najniższym odsetkiem agresywnych wypowiedzi i negatywnych zachowań[3] (17%) pochwalić się mogą portale społecznościowe. Badania wskazały również na istnienie dużej potrzeby społecznej dotyczącej zmiany nastawienia i zachowań obserwowanych każdego dnia w wirtualnym świecie.
Pogłębiona analiza wybranych największych polskich portali internetowych (Gazeta.pl, Wirtualna Polska, Onet.pl i Interia), dokonana w ramach badania jakościowego[4], wykazała, że internauci najchętniej wypowiadają się negatywnie na temat polityki (28%). Często wyrażają także negatywne opinie na temat innych uczestników dyskusji (14%), cen (10%), kościoła (9,6%) oraz innych narodów i państw (9,4%). Wśród najczęstszych form wyrażania niechęci wobec innych użytkowników, zauważono: chęć wykluczenia internautów ze społeczeństwa, obnażanie ich niewiedzy, a także – wzywanie na forum do odpowiedzialności prawnej.
Działania realizowane w ramach akcji mają promować, obok pozytywnych postaw, m.in. szacunek dla poglądów innych oraz reagowanie z rozwagą na negatywne komentarze w sieci. Wspiera je ekspert,
dr Krzysztof Krejtz, psycholog Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Na Facebooku (www.facebook.com/#!/PozytywniWSieci) będzie on udzielał porad dotyczących reakcji na negatywne zachowania oraz odpowiadał na pytania internautów.
„Pozytywni w sieci” to inicjatywa, której zadaniem jest zapoczątkowanie zmian w zachowaniach internautów. W wielu badaniach naukowych zauważono, że formułując opinie przez Internet są one znacząco uskrajnione w porównaniu do tych, które wypowiadamy w tzw. realu. Ponadto, to właśnie najsilniejsze, negatywne emocje najbardziej przyciągają uwagę innych użytkowników. Przekuwanie poluzowanych norm społecznych funkcjonujących w sieci wymaga czasu, ale jest możliwe.” - mówi dr Krejtz.
Poparcie dla akcji można wyrazić podpisując manifest „Pozytywni w sieci”. „Pozytywni” internauci deklarują tym samym swoją chęć do działania na rzecz poprawy atmosfery panującej w sieci i tworzenia wartościowej i pozytywnej przestrzeni do dyskusji w Internecie. Zdaniem 65% z nas, użytkownicy powinni brać większą odpowiedzialność za publikowane treści. Manifest można podpisać na Facebooku: (www.facebook.com/#!/PozytywniWSieci).
***
UPC Polska jest wiodącym dostawcą potrójnej usługi: telewizji kablowej, szerokopasmowego dostępu do Internetu i usług telefonicznych dla klientów indywidualnych i biznesowych. W zasięgu sieci telewizji kablowej UPC znajduje się ponad 2,6 mln gospodarstw domowych w dziesięciu największych aglomeracjach miejskich i wielu mniejszych miastach. UPC Polska ma obecnie blisko 1,5 miliona abonentów: ponad 1,3 mln abonentów telewizji kablowej, w tym 662 700 telewizji cyfrowej, 800 300 użytkowników internetu i 396 200 klientów usługi telefonicznej. UPC Polska jest częścią Liberty Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYB, LBTYK). www.upc.pl
Liberty Global, Inc. jest wiodącym, międzynarodowym operatorem telewizji kablowej. Firma oferuje zaawansowane usługi telewizyjne, głosowe i dostępu do Internetu, zapewniając 20 milionom klientów dostęp do świata informacji, komunikacji i rozrywki. Liberty Global dysponuje nowoczesnymi sieciami szerokopasmowymi w 13 krajach, głównie w Europie, ale także w Chile. Do firmy należą również znaczne spółki medialne i producenckie takie, jak Chellomedia w Europie (dane z dnia 31 marca 2012r.).
[1] Badanie Interactive Research Center, przeprowadzone na zlecenie firmy UPC Polska, w dniach 27 luty – 4 marca 2012r. w oparciu o analizę treści spontanicznie publikowanych przez internautów w 2011r. i na początku 2012r. Badanie opierało się na wewnętrznych i zewnętrznych dostawcach danych o internetowym buzzie. Analizie poddane zostały społeczności monitorowane przez największych dostawców danych: 50 tys. blogów, 6 ty.s forów, ponad 5 tys. serwisów regionalnych.
[2] Badanie „Zachowania i emocje w Internecie”, przeprowadzone na zlecenie UPC Polska przez ARC Rynek i Opinia, na grupie 486 Polaków, w dniach 20-30 maja 2011r.
[3] Wypowiedzi negatywne: zachowania wyrażające sprzeciw, dezaprobatę lub krytykę, mogą (ale nie muszą) być zabarwione emocjonalnie. Wypowiedzi agresywne: Groźby lub zachowania mające na celu atak, wyrządzenie szkody.(Definicje przyjęte w badaniu zostały opracowane przez ekspertów akcji „Pozytywni w sieci”).
[4] Badanie Interactive Research Center, przeprowadzone na zlecenie firmy UPC Polska, w dniach 1 luty – 15 kwietnia 2012 roku. W ramach badania wylosowana została próbka N=1000 komentarzy spośród zebranych 481 663 komentarzy występujących pod artykułami na wybranych portalach internetowych (Gazeta.pl, Wirtualna Polska, Onet.pl i Interia). Pod uwagę brane były komentarze serwisów tematycznych, do których prowadzą odnośniki ze stron głównych.
Link do strony artykułu: https://wirtualnemedia.pl./centrum-prasowe/artykul/pozytywni-w-sieci-upc-polska-oglasza-akcje-ktorej-celem-jest-tworzenie-wartosciowej-i-pozytywnej-przestrzeni-do-dyskusji-w-internecie